KALAMULLAH

MUTIARA HADITH

" Dalam riak wajah ada pancaran dakwah.Dalam tutur bicara ada gema tarbiah.Dalam gerak langkah ada semangat mujahidah.
Kita lupakan wajah yang layu, kita tinggalkan bicara yang pilu, kita kuburkan langkah yang lesu.
Bangkitlah perjuangan!
Tatkala yang haq mendabik megah, dan kebatilan akur menyembah...Allah tahu kita pernah menyeka peluh dan air mata demi Islam tercinta”


TEGUHKAN KEIMANAN, TETAPKAN PENDIRIAN.

SEMOGA TERUS THABAT DALAM PERJUANGAN.

Tuesday, December 8, 2009


BILA SAATNYA KITA BICARA

Ketahuilah sebelum berkata-kata, sesungguhnya kata-kata itu tawanan kita. Akan tetapi, sesudah ia terlontar dari lisan, justeru kitalah yang ditawan oleh kata-kata sendiri. Buktinya, betapa banyak orang yang sengsara, menanggung malu, terbeban hatinya, bahkan membuat nyawanya melayang gara-gara kata-kata salah ungkap, yang keluar daripada mulutnya sendiri. Bila kita acap kali mudah menggelincirkan lisan ini ke dalam perbuatan-perbuatan sedemikian, maka pertanyaan yang harus segera berbalik kepada kita adalah, patutkah aku berkata-kata? Haruskah aku memberikan pandangan berkait masalah ini? Mengapa aku harus terikut-ikut memberikan penilaian, padahal kita sendiri mungkin tidak tahu permasalahan yang sebenarnya?

SUBHANALLAH! Siapapun yang memiliki lisan yang bernilai serta kata-kata yang mengandungi kekuatan hebat untuk mengubah orang lain menjadi lebih baik, satu hal yang harus direnungkan, yakni bahawa kekuatan terbesar daripada kata-kata kita adalah harus membuat orang lain senantiasa mendapatkan manfaat dari apapun yang kita ucapkan. Kalau sekadar berkata-kata, padahal kita sendiri tidak tahu ia membawa manfaat atau tidak maka sebaiknya kita diam sahaja. Berkata-kata itu baik dan dibolehkan, tetapi berdiam diri itu adalah jauh lebih baik jika kata-kata kita tidak membawa sebarang manfaat. Jika kita terfikir bahawa kita harus berkata-kata maka sebaiknya berikan yang terbaik kepada orang yang mendengarkannya dengan kata-kata yang paling indah, paling tulus, paling bersih dari segala niat dan motivasi yang tidak lurus. Usahakanlah kata-kata yang keluar dari mulut lisan kita ini kemas sedemikian rupa, sehingga membawa manfaat dan maslahat atau faedah bagi diri sendiri mahupun bagi jalan hidup orang lain.

Hanya empat hal dari kata-kata yang paling tinggi nilai dan kualitinya, yang seyogia atau patut keluar dari lisan kita ini. Perama, ketika mendapat nikamat kurniaan Allah. Kedua, ketika ditimpa musibah. Bersegeralah kita menyuruh mulut ini bersabar dengan ucapan INNALILLAHHIWAINNAILAIHIRAJI’UN. Ketiga, ketika mendapat taufik daripada Allah Ta’ala berupa kemampuan beribadah yang lebih baik daripada yang boleh dilakukan oleh orang lain, suruhlah ia berbunyi pula, yakini bahawa semua yang datang itu adalah daripada berkat kurnia Allah swt. Terakhir, ketika diri kita tergelincir ke lembah dosa atau lantaran alpa, lekas-lekas menyuruh lisan ini beristighfar memohon ampunan daripadaNya.

Natijahnya, percayalah bahawa diam itu emas. Orang yang sanggup memelihara lisannnya akan lebih kuat wibawanya berbanding mereka yang gemar menghamburkan kata-kata tetapi kosong maknanya. Berusahalah sentiasa agar kata-kata yang terbit daripada lisan kita ini benar-benar bersih dari penambahan-penambahan yang berunsur nista dan rekaan-rekaan semata.WALLAHU’ALAM

No comments:

Post a Comment