KALAMULLAH

MUTIARA HADITH

" Dalam riak wajah ada pancaran dakwah.Dalam tutur bicara ada gema tarbiah.Dalam gerak langkah ada semangat mujahidah.
Kita lupakan wajah yang layu, kita tinggalkan bicara yang pilu, kita kuburkan langkah yang lesu.
Bangkitlah perjuangan!
Tatkala yang haq mendabik megah, dan kebatilan akur menyembah...Allah tahu kita pernah menyeka peluh dan air mata demi Islam tercinta”


TEGUHKAN KEIMANAN, TETAPKAN PENDIRIAN.

SEMOGA TERUS THABAT DALAM PERJUANGAN.

Sunday, September 18, 2011

MENUJU KEDEWASAAN


Bismillahirrahmanirrahim

Ke arah satu perjalanan dalam sebuah kehidupan...


Kedewasaan dan dewasa menurut taakulan ana merupakan dua dimensi yang berbeda. Kedewasaan merupakan sifat keperibadian dan jati diri manakala dewasa pula adalah sifat zahir semata. Kedewasaan dan menjadi dewasa tidak mengenal sesiapa, tidak memerlukan banyaknya perhitungan usia tetapi butuh kepada pengalaman yang dilalui sepanjang perjalanan hidupnya seorang insan itu. Banyak kita mendengar pengalaman membuatkan kita dewasa. Pengalaman adalah guru yang terbaik buat kita. Sebagai contoh yang boleh diambil, jika kita tidak pandai berenang kita akan terus berada dalam ketakutan dengan set minda bahawa kita akan tenggelam dan mungkin mati sekiranya terus melompat ke air tanpa mempelajari kemahiran dan skill berenang dengan baik. Mungkin memakan masa untuk kita memahirkan diri mempelajarinya. Tetapi apa akan terjadi jikalau kita tergelincir lalu terjatuh ke dalam air ? Menghadapi saat-saat yang mencemaskan itu tidak mungkin kita akan merelakan diri ditelan air.  Percayalah bahawa diri kita tiba-tiba menjadi pandai berenang setelah situasi mencemaskan yang hampir meragut nyawa berlaku ke atas diri. Pada ketika itu kita percaya pada diri bahawa pengalaman itu menjadi guru kita, yang membuatkan kita matang dan menuju kedewasaan.
Dewasa hanya dinilai berdasarkan banyaknya usia seseorang. Seorang remaja yang berumur 15 tahun tentunya belum boleh digelar orang dewasa. Tetapi, remaja 15 tahun itu dewasa terhadap kehidupannya. Mungkin sahaja keperitan dan penderitaan yang dialaminya membuatkan dia menuju kedewasaan dan kematangan peribadinya. Kedewasaannya terpancar pada sifat peribadi dan air muka.
Empat peristiwa yang pernah terjadi dalam kehidupan ana :

Pertama : Seorang junior semester satu menyapa ana sambil saling menyambut salam, bertukar senyuman.
Junior : Kak, akak semester 6 ye?
Ana : Tak dik. Baru semester 4.
Junior : Oh ye ? Maaf kak. Tapi saya tengok akak berjalan dari jauh tadi nampak macam penat je, akak macam banyak kerja je. Tengok muka akan pun macam dah sem 6 je.
Ana : (Tersenyum dan terus berlalu kerana pada masa itu memang betul kata junior itu. Ana kepenatan)
Junior itu memerhatikan ana seperti sudah banyak usia. Dia menilai melalui air muka.

Kedua : Dalam satu kumpulan usrah, berkenalan dengan ahli baru. Bermula dari naqibah seterusnya mad’u ‘lama’ dan ‘baru’.
Mad’u baru : Ukhti, maaf ye. Ana ingatkan anti berumur dalam 23 ke 25 tahun mula-mula tadi. Tengok muka anti, cara bercakap, cara pembawaan diri...Rupa-rupanya kita sebaya.

Ketiga : Singgah di gerai membeli sejenis makanan yang menjadi kesukaan ana setelah jauh berjalan menjelajah bandar mencari pekerjaan bersama seorang sahabat. Pakcik pemilik gerai bersuara.
Pakcik : Tak sekolah ke dik?
Ana : Tak pakcik. Saya baru habis belajar, tengah cari kerja.
Pakcik : Ooo...
Menurut ana, faktor ketinggian menjadi penyebab pakcik itu berfikiran ana budak sekolah. Selain itu, faktor ana begitu gembira bertemu dengan makanan kesukaan terzahir di muka juga antara puncanya.

Keempat : Berada di terminal bas untuk ke rumah seorang akhawat ISMA Seremban. Tercari-cari bas yang boleh menurunkan ana di hadapan JPJ Senawang.
Ana : Selamat pagi uncle.Uncle, bas ni lalu depan JPJ Senawang tak?
Uncle: (Mengangguk) Adik nak turun kat situ ke?
Ana : Ye uncle. Berapa tambangnya uncle ?
Uncle: Seringgit je dik. Tak sekolah ke dik?
Ana : Tak. Saya baru habis belajar uncle.
Driver tersebut merupakan seorang lelaki India berusia linkungan 40 an yang fasih berbahasa Melayu dan baik hati kerana melihat cara beliau bertanya menonjolkan sifat kebapaan.
Begitulah  antara perbualan yang pernah berlaku berkisar kedewasaan dan dewasa. Tidak pasti apakah hipotesis yang boleh dicapai melaluinya. Mereka punya pandangan berbeza dari kaca mata tersendiri. Menjadi dewasa atau kedewasaan adalah pilihan ana namun menjadi orang dewasa yang berhadapan dengan komitmen kerjaya khususnya belum bersedia.
Membina persediaan kadang-kadang tidak memerlukan waktu. Justeru, binalah persediaan dengan menghadapinya terlebih dahulu. Asah daya taakulan kita dengan memikirkan hikmah-hikmah tertentu, tiada asbab yang sia-sia Allah menjadikan begini dan begitu. Maknakan diri kita dengan sifat kedewasaan yang jitu, jadilah kita ummah yang maju.

SEMOGA KESUSAHAN BISA MENGAJAR ERTI TERUS ASA

Salam Kedewasaan, Salam Kemerdekaan, Salam Pengakhiran Lebaran...

Salam 1 Malaysia.



1 comment: